מגמת כימיה
הכימיה סובבת אותנו ונמצאת בנו – במזון שאנו אוכלים, בבגדים שאנו לובשים, בבתים שאנו גרים.
הכימיה סובבת אותנו ונמצאת בנו – במזון שאנו אוכלים, בבגדים שאנו לובשים, בבתים שאנו גרים. מדע הכימיה עוזר לנו לפרש תופעות טבע מפליאות ויותר מכך – מלמד אותנו לנצל את הטבע לשרות האנושות – להרכבת חומרים חדשים ולהכנת מוצרים שונים לתפקיד יעיל בעולם המודרני.
רשימת הנושאים המרכזיים שנלמד במקצוע
תכנית הלמודים בהיקף של 5 יחידות למוד מביאה בפני התלמידה תחומים שונים מעולם הכימיה כך שהוא מכיר את עיקרי הנושאים, ואת הקשר ביניהם לתת תמונה כוללת בהבנת העולם סביבנו. כמו כן מכיר התלמיד את הקשר בין הכימיה לתחומי מדע אחרים, את יישום העקרונות הכימיים בתעשיה ובסביבה ואת תרומת הכימיה לחברה בפיתוח חומרים המשרתים את האנושות. הלימוד כולל עבודות מעבדה כעבודה עצמית או קבוצתית.
נושאי חובה
- הכרת חומרים ותכונותיהם – הבנת הקשר בין מבנה החומר ותכונותיו.
- חישובים כמותיים בכימיה – איך ניקח כמות מסוימת של חומר?
- חומרים אורגניים:
א. חומרים סינתטיים – החל מניילון ועד P.V.C וטפלון.
ב. כימיה של המזון – שומנים, סוכרים, חלבונים, ויטמינים.
- חמצון – חיזור (חומץ בן יין, תגובות שריפה ועוד)\
- חומצות ובסיסים (המסת אבנית בקומקום, מסטיק אורביט – גאונות או עבודה בעיניים? מיון חומרים מוכרים לחומצות ובסיסים ועוד).
- חוקים בהתרחשות תגובות כימיות – כיוון התגובה, מהירות תגובה, ומדוע בכלל מתרחשים תהליכים בטבע הנראה דומם, תגובות שיווי משקל.
- תרמודינמיקה – הגורמים המשפיעים על התרחשות תהליכים ביקום.
- אנרגיה – בעיות אנרגיה בכלל ואנרגיה כימית בפרט.
נושאי בחירה
נושא נבחר מתוך הרשימה הבאה: (הנושא יבחר ע”י המורה)
- יחידת מעבדה (עבודה שוטפת בשנות המגמה)
- ביוכימיה (חלבונים וחומצות גרעין)
- פולימרים (מעשה ידי אדם)
- כימיה סביבתית
- כימיה מכל וחול – ננוכימיה
- “מולקולות במסע – התחנות שבדרך” – כימיה אורגנית מתקדמת
תנאי כניסה למגמה
מתמטיקה: 5 – 4 יח”ל
הציון בבחינת הבגרות מורכב
55% בסוף כיתה י”א
30% בסוף כיתה י”ב
15% יחידת מעבדה המתפרסת על פני שנות המגמה