תוכניות העשרה מיוחדות במרכז המדעים באולפנת חורב

עתודה מדעית טכנולוגית 

תכנית מצוינות, ייחודית ויוקרתית, המהווה חלק מיעדי משרד החינוך לעידוד למידה איכותית בתחומי המדע והטכנולוגיה. העמ”ט היא תכנית תלת-שנתית לחטיבת ביניים עם תוכנית המשך גם בחטיבה העליונה, לתלמידות שבוחרות ללמוד 15 יחידות לימוד ריאליות, המשלבות 5 יחידות במתמטיקה ועוד 10 יחידות מדעיות. העתודה כוללת העשרה במדעים, במתמטיקה ובמחשבים. בכל שנה יש לנו בחטיבת הביניים קבוצת עתודה, המורכבת מנבחרת תלמידות שאוהבות את האתגר הנוסף ומצטיינות בו.

תכנית “גם אני יכול”

תכנית חברתית מיוחדת הפועלת במרכז המדעים – שילוב של מדעי הטכנולוגיה ומפגש עם אנשים בעלי מוגבלויות. במסגרת התכנית, תלמידות כיתות ח’ נפגשות בקבוצות, עם אדם בעל מוגבלות וחושבות יחדיו על פיתוח שיכול להקל עליו בחיי היום-יום. תלמידות האולפנא משתתפות בתוכנית הרבה שנים, והרעיונות והמוצרים של התלמידות שלנו, זכו כמה פעמים בפרסי הצטיינות שונים.

קורס רפואה והלכה

קורס ייחודי לאולפנת חורב שנלמד בשכבת י’, במסגרת יחידת המדעים. הקורס משלב ידע וניתוח מאמרים במיגוון גדול של תחומי המדעים: כימיה, ביולוגיה, פיזיקה, מדעי כדור הארץ ורפואה, ומעלה סוגיות רבות בהם יש דילמות  הקשורות לרפואה ולהלכה. הקורס משלב דיונים מרתקים ועכשיויים הקשורים לסוגיות אתיות בהם יש צורך בידע מדעי-רפואי ובהבנה בעולם ההלכה ובאופן פסיקתה. במסגרת הקורס, נלמדים נושאים כמו הנדסה גנטית ושיבוט, פונדקאות, בשר מתורבת, תרומת איברים, קביעת רגע המוות ועוד. במהלך הקורס מתקיימת הרצאות אורח ובסופו התלמידות בוחרות להתמקד בנושא אחד וכותבות עבודת חקר, המשלבת ידע מדעי עם ידע הלכתי.

רובוטיקה FLL

FIRST LEGO LEAGUE תכנית החושפת תלמידים לעולם המרתק של מדע וטכנולוגיה, תוך שימוש בבניית רובוט מחלקי לגו ומנוע ייחודי. התכנית מעודדת את התלמידות לחשוב ולפעול כמו מדעניות ומהנדסות המתמודדות עם אתגר חדש, המשתנה מידי שנה. האתגר כולל בנייה ותכנות רובוט אוטונומי המבצע משימות על גבי לוח משימה ייחודי, חקר ולימוד אודות נושא האתגר תוך חשיבה יצירתית והצגת פתרון חדשני, כל זאת תוך פיתוח כישורים חברתיים של עבודת צוות, מנהיגות, שיתוף פעולה ומעורבות בקהילה. השנה יש לקבוצה שתי מנטוריות שהן תלמידות שלנו משכבת י”ב שהשתתפו בעבר בתכנית כאשר למדו בחטיבת ביניים.

יתרון עירוני מדעי

תכנית המאפשרת לתלמידות העושות עבודות חקר, להשתמש ולנצל משאבים ממוזיאון המדע, ממוזיאון הטבע, מתחנת חקר הציפורים ומגן החיות התנ”כי. אנחנו משתתפים ביתרון העירוני עם שכבת ט’ שלנו ועם תלמידות העתודה של שכבת ח’. בסוף הפרוייקט כל התלמידות מגישות עבודת חקר מלאה, שלוש העבודות המצטיינות מייצגות אותנו בתחרות החקר של משרד החינוך.

נבחרת אסטרונומיה

פעילות העשרה מעבר לשעות הלימודים. תלמידות המעוניינות בכך משכבת ז’-ח’-ט’ נפגשות במסגרת שבועית אחרי שעות הלימודים או במהלך ההפסקה. הבנות לומדות ביחד נושאים שונים באסטרונומיה, ומשתתפות בתחרויות הארציות, בחידוני אסטרונומיה, בחקר בנושא חלל ובפרוייקטים ייחודיים כמו הכנת הסברים לקראת ליקוי חמה ועוד. אנו משתתפים באופן קבוע בתחרויות הארציות באסטרונומיה על שם אילן רמון ואף הוזמנו כמה פעמים להציג את הפרוייקטים שלנו באוניברסיטת בר-אילן, במסגרת שבוע החלל.

אקדמיה בתיכון

יש לנו תלמידות בכיתות ט’-י”ב שמשתתפות בתוכנית. תלמידות אלו לומדות קורסים באוניברסיטה הפתוחה, ברמה אקדמאית, בתמיכת האולפנא ובליווי הבנות להצלחה. התוכנית מיועדת לתלמידות שמחפשות אתגר ואפשרות להעמיק בלימודים מעבר לרמה הנלמדת למבחני הבגרות, תוך כדי צבירת נקודות זכות לקראת תואר אקדמי ברמה גבוהה ביותר.

תכנית אלפא

זוהי תוכנית אקדמית לתלמידים מחוננים בחינוך העל יסודי המאפשרת למשתתפים בה להשתלב בעולם המחקר המדעי העכשווי.

התכנית גובשה במטרה לענות על הצרכים הייחודיים של תלמידים מחוננים תוך כדי העשרת עולם הידע המדעי שלהם, חשיפתם למחקר מדעי ברמה גבוהה והקניית הכישורים הנדרשים לגיבוש מחקר מדעי עצמאי ועבודת מחקר ברמה אקדמית. התוכנית הינה מיזם משותף של עמותת קרב ליוזמות בחינוך ושל משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

בכל שנה יש לנו תלמידות מחוננות ומצטיינות שמשתתפות בתכנית ועושות מחקר במסגרת האוניברסיטה העברית או אוניברסיטת אריאל, תוך הדרכה והנחיה של סגל האוניברסיטה ואיש צוות שלנו שמרכז את התוכנית ודואג לשילובה עם תכנית הלימודים של האולפנא.

קורס הדפסה בתלת מימד

תלמידות שכבת ז’ באולפנא זוכות להשתתף, כחלק אינטגרלי ממערכת השעות, בקורס חדשני של הדפסה בתלת מימד, שניתן כחלק מאשכול חוגי האמנות. הקורס משלב הכרת תוכנת טינקרקד והבנה של יצירה במרחב. כל תלמידה מדפיסה בסיום הקורס חפץ שהיא עיצבה.

רחפנים למען הקהילה

הוראה משולבת טכנולוגיה הכוללת הפעלת רחפנים בקבוצות. קורס רשות, שבו לומדות הבנות תכנות רחפן בשפת פייתון. הלימוד מתקיים פעם בשבוע, בזום, בקבוצות ארציות. כל תלמידה מקבלת כרטיס מיקרוביט אישי, שניתן לתכנות. כל 5 תלמידות עובדות ביחד על רחפן אחד ומתכנתות אותו.  בסופו של הקורס מתקיימת תחרות רחפנים ויום שיא בנושא.

עתודה מדעית טכנולוגית
תכנית "גם אני יכול"
קורס רפואה והלכה
רובוטיקה FLL
יתרון עירוני מדעי
יתרון עירוני מדעי
נבחרת אסטרונומיה
רחפנים למען הקהילה
תכנית אלפא
קורס הדפסה על תלת מימד
אקדמיה בתיכון